Jepun,Biasiswa dan Dr Zakir Naik

Image result for japan

          Menyimpan hajat juga nak sambung belajar diluar negara,macam kat Jepun ke.Sebab sekarang aku dah ada pasang impian nak jadi travellog.Baru baru ini,kawan aku tunjuk sesorang kawan dia ni yang merupakan seorang pelajar pandai juga,mendapat tawaran exchange student to Japan.Saya stalk insta dia and now I am griefing.Asal la masa aku form 1 dulu aku tak belajar betul betul,mohon tuk exchang student.And now I realised is too late.SPM still has the oppurtunity but only for the best among the best.So the probabilty I can continue my study to Japan will be low like 40%.

         Ustaz Amir,PK HEM  dalam ucapannya disurau pada minggu lepas  menyatakan hanya 90 orang murid SBP dari 900 orang penerima Biasiswa JPA.Lebih membuatkan saya gerun dan berputus asa ialah syarat minima untuk mendapat biasiswa tersebut,Straight A's no A- dan koko mesti paling minima "International".Itu syarat ketat biasiswa dari kerajaan yang dilaporkan oleh ustaz baru baru ini.

         Pembaca sekalian,saya baru usha biasiswa Yayasan Simedarby baru baru ini,dan ini kriteria dia.Saya juga usha syarat syarat scholarship tuk gi Jepun.


scholarship-english

Dr Zakir Naik


               Telah menjadi viral pada bulan yang lalu,Dr Zakir Naik membidas kenyataan seorang pelajar perempuan yang menyatakan bahawa yuran IPTA di Malaysia sangat mahal dan membebankan.

Kenyataan bidas beliau "tidak ada mana-mana institusi di dunia ini yang mampu memberikan yuran pendidikan bawah dari 1000 dollar."

Katanya lagi "Jika kamu tidam mampu,saya akan membiayai kamu."

            Saya amat mengkagumi ketokohan beliau,cara beliau menyampaikan syarahan sehingga saya terikut ikut cara beliau bersyarahan.Agak suka juga dialek English campur Hindi dia,selalu jugalah saya ajuk dalam kelas.

            Beliau juga merupakan anak murid kepada Ahmad Deedat dan saya juga mempunyai buku Ahmad Deedat,In Sha Allah selepas SPM saya akan meluangkan masa untruk menghabiskan buku tersebut.Saya juga membaca buku tersebut beberapakali sebelum ini,dan saya agak sukar memahami apa yang ditulis dalam buku tersebut.

          Oleh sebab saya sedar akan diri saya yang masih cetek ilmu agama,dan keperibadian ilmu saya yang masih kurang.So baca lain kali sebab  dalam hal agama,first we need to strength the basic.Kuatkan akar dulu sebelum berfikir tentang ranting rantingnya.Kerana untuk apa kalau kita ujarkan kenapa Kristian sama dengan Islam sedangkan solat kita 5 waktu terbengkalai?Bagaimana kitai ngin hayati perbezaan agama?sedangkan khusyuk dalam solat dan keindahan dalam solat sendiri tidak dihayati?Bagaimana kita ingin hayati kandungan Bible sedangkan kandungan Al Quran sendiri tidak pernah dibelek?Bagaimana kita ingin bersabar menerima hujah orang lain,kalau kita tidak bersabar melawan nafsu?Kalau Al Quran pun kita baca laju tanpa harkat yang betul,baca macam baca buku,macammana kita nak hayati keindahan kitab lain sedang kitab sendiri tidak dirasai?

         Kesimpulannya,jika kita merasa kita sudah dilangit,turun balik ke daratan,pastu naik slow slow.Sebab nak jadi orang yang hebat bukan senang.Betul tak?Tak cayer tanya abang bawah ni,Hehehehe...

"Dalam hidup ini tidak semuanya sempurna,tapi apa yang mampu ialah mengejar kesempurnaan."


       

Post a Comment

0 Comments